Online shoppen: het is praktisch, vaak snel en je kunt vrijwel álles vinden! Niet zo gek dus dat winkelen via internet steeds populairder wordt. Gelukkig zijn er veel veilige webshops. Maar zoals je in een winkelstraat op zakkenrollers moet passen, is het ook verstandig online een hand op je portemonnee te houden. Hoe zorg je voor een fijne en veilige online shopervaring? Kandoor helpt je op weg.

Heb jij een financiële vraag? Stel je vraag op Kandoor.nl! 

veilige webshops blog kandoor

Keurmerk voor webwinkels

Webwinkels kunnen zich aansluiten bij een ‘webwinkel keurmerk’. Dit betekent dat de webshop is getest op een bepaalde kwaliteit als ze het label van het keurmerk mogen dragen. Je hebt diverse keurmerken, bijvoorbeeld: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk, MkbOke en Webwinkelkeur. Blijf altijd alert: Iedereen kan namelijk een keurmerk beginnen, dus het is altijd verstandig om het keurmerk na te gaan.

Als de webwinkel aan het keurmerk voldoet, dan is de webwinkel van een bepaald niveau en bieden ze bepaalde service. Onder een bepaalde service wordt bijvoorbeeld verstaan:

  • een duidelijke omschrijving van producten, levertijden en prijzen
  • duidelijke betalingsinstructies
  • maatregelen treffen om alle processen zo veilig mogelijk te laten verlopen
  • een overzicht van je producten en de kosten, voordat je zelf de keuze maakt om te betalen
  • retourmogelijkheid zonder opgaaf van redenen binnen een vastgestelde termijn
  • een leveringstermijn van maximaal 30 dagen
  • duidelijke identiteit van de webshop (denk hierbij aan: telefoonnummer, faxnummer, postadres, plaats van fysieke vestiging en e-mail adres, KvK-nummer en BTW-nummer)
  • het hebben van een klantenservice (dit kan via e-mail of via telefoon zijn)
  • niet goed, geld terug
  • de aanbieder maakt in zijn aanbod duidelijk of er sprake is van een garantie
  • het sturen van een factuur

Elk keurmerk heeft zijn eigen voorwaarden. Check het keurmerk van jouw webwinkel dus voor de juiste handelingen.

Bekijk de lijst

Als gekeurde webshop heb je een logo van het keurmerk op je website staan. Het logo kan echter makkelijk vervalst worden. Twijfel je of een webshop wel tot het keurmerk behoort? Bekijk dan de ledenlijst. De ledenlijst van bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg vind je hier.

Klachten en geschillen

Van Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk is bekend dat ze een onafhankelijke geschillencommissie hebben. Dus heb je een geschil of klacht? Dan kun je bij het keurmerk terecht. Andere keurmerken schakelen derden in om je te helpen bij een klacht of geschil.

Nepwebshop ontmaskerd

Een nepwebshop is lastig te herkennen. De site ziet er vaak erg betrouwbaar uit en ‘webshopcriminelen’ kopiëren vaak bestaande gegevens, zoals het KvK-nummer van een bestaande winkel, zodat de webshop echt lijkt. Toch is er een manier om te checken of je met een echte of neppe winkel te maken hebt: webshops zijn namelijk wettelijk verplicht om klanten de mogelijkheid te bieden minimaal 50 procent van het bedrag achteraf te betalen. Vind je geen mogelijkheid om (een gedeelte) achteraf te betalen? Pas dan op met bestellen. Er bestaan waarschijnlijk ook goede webwinkels die deze wet overtreden, maar houd je verstand erbij.

Hypotheek, levensverzekering of individuele pensioenverzekering gekocht?

In geval van verkoop van financiële diensten geldt een afkoelingsperiode van 14 werkdagen. Dit betekent dat je mag terugkomen op je aankoop. Bij de verkoop van hypothecair krediet, levensverzekeringen en individuele pensioenverzekeringen geldt een afkoelingsperiode van 30 werkdagen.

Let zelf op de veiligheid

Een deel van de verantwoordelijkheid ligt bij de webshop, maar een deel ligt ook bij jou. Het is belangrijk zelf goed op te letten voor je via internet aankopen doet. Zorg ervoor dat je computer goed beveiligd is, bijvoorbeeld. Dit doe je onder andere door het besturingssysteem en ook je browser te updaten. Maak altijd gebruik van een beveiligde Wifi-verbinding en gebruik sterke en individuele wachtwoorden.

Ben je toch slachtoffer van internetoplichting?

Dan kun je aangifte doen bij de politie. Ook is het slim om al je contact met de verkoper te verzamelen, en  de verkoper te e-mailen dat hij in gebreke is gebleven bij het leveren van het product. Hiermee laat je zien dat jij van jou kant alles hebt gedaan om je product te ontvangen. En verzamel persoonlijke gegevens van de verkoper die je door het contact hebt ontvangen, van naam en adres tot het IP-adres, data en tijdstippen. Tot slot: meld op internet door wie je bent opgelicht, bij voorkeur op de website zelf of op een review-website. Zo voorkom je misschien dat anderen ook slachtoffer worden.

Wij doen ons best om correcte en actuele informatie te geven. Ondanks constante zorg en aandacht is het mogelijk dat informatie die wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste of onvolledige informatie. Ook aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor een verkeerd gebruik of verkeerde interpretatie van de informatie in de blogs.

Deel dit blog