Vlucht vertraagd, gewijzigd of geannuleerd? Check je vergoeding!
Je voorpret voor je vakantie kan in rook opgaan als je last krijgt van een zoekgeraakte koffer, vlucht vertraagd, gewijzigde vlucht of zelfs geannuleerde vlucht. Maar wat kun je dan doen? Krijg je geld terug als je vlucht is vertraagd? Wat doe je als op het laatste moment je vlucht wordt gewijzigd of zelfs gecanceld? En waar kun je dan precies terecht? Met de informatie in dit blog krijg je meer inzicht in waar je recht op hebt. Krijg je een vergoeding voor je vlucht? Wie weet zelfs wat vakantiepret terug!
Vergoeding vertraging vlucht
Je komt helaas niet altijd in aanmerking voor een vergoeding als je vlucht vertraagd is, maar bij een vertraging van 3 uur of meer dan is het waarschijnlijk dat je recht hebt op compensatie. Bij een vertraging van meer dan 5 uur, mag je zelfs besluiten om niet (door) te reizen. In dat geval kun je een compensatie voor je vertraagde vlucht krijgen en zelfs een vlucht terug naar je vertrekpunt. De compensatie moet binnen 7 dagen door de maatschappij worden betaald.
Let wel op: in geval van ‘overmacht’, heb je geen recht op een schadevergoeding voor een vertraagde vlucht.
Voorwaarden voor een compensatie bij een vertraagde vlucht:
- Je komt met 3 uur of meer vertraging aan op je eindbestemming.
- Het land van vertrek is een EU-land, IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland.
- En ook wanneer je naar een van bovenstaande bestemmingen vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in een van die landen is geregistreerd.
Hoeveel geld krijg ik terug als mijn vlucht vertraagd is?
Hoeveel geld je terugkrijgt is afhankelijk van het aantal uur vertraging en de lengte van de vlucht. Je kunt het aanvragen bij de vliegmaatschappij zelf.
Voor vluchten die meer dan 3 uur vertraagd zijn:
- Tot 1.500 kilometer: € 250,-
- Meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400,-
- 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400,-
- Meer dan 3.500 kilometer: € 600,-
Uitzondering: als een vlucht van meer dan 3.500 kilometer een vertraging van 3 tot 4 uur heeft, krijg je € 300,-.
Voor vluchten die meer dan 5 uur vertraagd zijn:
- Je krijgt het geld van je ticket terug (dat moet binnen 7 dagen)
of
- Je krijgt een vervangende vlucht van soortgelijk comfort. Krijg je een upgrade? Dan mag er geen extra geld voor gevraagd worden. Zit je in een lagere klasse dan je oorspronkelijke boeking? Dan moet dit ook gecompenseerd worden.
Overige vergoedingen als je vlucht vertraagd is
Wanneer je vlucht meer dan 2 uur vertraagd is heb je ook recht op:
- Eten en drinken. Je krijgt dit in de vorm van tegoedbonnen of bewaart je bonnen en vraagt dit later terug.
- Een hotelovernachting (als de volgende vlucht pas de dag erna gaat).
- Vervoer tussen de luchthaven en het hotel.
Let op: er zijn veel organisaties die Vlucht Claim services aanbieden. Zij regelen dan alles voor je, maar dat betekent ook dat ze een deel van jouw geld inhouden als vergoeding voor hun diensten.
Vergoeding wijziging vlucht
Het kan gebeuren dat je vluchttijden worden gewijzigd. Je hebt dan niet automatisch recht op een vergoeding. Bovendien is dit vaak opgenomen in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Maar: dit kan alleen als ze je hier op tijd van op de hoogte stellen. Op basis van de Europese Verordening 261/400 is bepaald dat wijzigen tot 14 dagen van tevoren mag, zonder passagiers daarvoor te compenseren.
Let wel op: in geval van ‘overmacht’, heb je geen recht op een schadevergoeding voor een vertraagde vlucht.
Heb ik recht op een vergoeding als mijn vluchttijden gewijzigd worden?
Wanneer je vlucht wordt omgeboekt naar een later tijdstip, dan geldt dat soms als vertraging en heb je mogelijk recht op een vergoeding (daarbij gelden dezelfde regels als bij vertraging, zie hierboven).
Wanneer je een geheel nieuwe vlucht krijgt toegewezen (met een ander vluchtnummer) dan heb je recht op een schadevergoeding in de volgende situaties:
- De vluchttijd verandert tussen 7 en 14 dagen voor vertrek. Daardoor vertrek je meer dan 2 uur eerder of kom je meer dan 4 uur later aan.
- De vluchttijd verandert minder dan 7 dagen voor vertrek. En hierdoor vertrek je meer dan 1 uur eerder of komt meer dan 2 uur later aan.
Wat is de hoogte van de vergoeding bij het wijzigen van vluchttijden en waar vraag ik dit aan?
De hoogte van de vergoeding verschilt per vlucht en je kunt deze vergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij zelf.
- Tot en met 1.500 kilometer: € 250,-
- 1.500 kilometer of meer, binnen de EU: € 400,-
- 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400,-
- Meer dan 3.500 kilometer: € 600,-
Ook hier geldt weer dat er partijen zijn die Vlucht Claims services aanbieden. Houd er dan rekening mee dat zij dan een percentage van je vergoeding inhouden.
Vergoeding annulering vlucht
Soms gebeurt het ook dat een vlucht van een Europese maatschappij geannuleerd wordt door de maatschappij zelf. Als dat minder dan 14 dagen voor vertrek gebeurt, kun je kiezen voor een vervangende vlucht of je krijgt je geld terug. Daarnaast heb je in de meeste gevallen recht op een (extra) schadevergoeding.
Let wel op: in geval van ‘overmacht’, heb je geen recht op een schadevergoeding voor een vertraagde vlucht.
Vervangende vlucht
Wanneer je kiest voor een vervangende vlucht, heb je recht op de klasse die je geboekt hebt. Boek je een plek in een hogere klasse? Dan mag de vliegtuigmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Voor een vervangende vlucht in een lagere klasse krijg je het verschil terug.
Belangrijk om te weten: niet de luchtvaartmaatschappij, maar jij als passagier mag daar een keuze in maken en je mag zelfs kiezen voor een vlucht met een andere maatschappij en/of op een andere dag dan de oorspronkelijke dag van vertrek.
Als het nodig is dan moet een luchtvaartmaatschappij ook voor overige compensatie zorgen zoals eten, drinken, hotelovernachting, vervoer. Je krijgt hiervoor vouchers of vraagt het achteraf terug (bewaar dan wel de bonnen).
Geld vliegticket terug
Je kunt er ook voor kiezen om je ticketgeld terug te vragen. De luchtvaartmaatschappij moet dat binnen 7 dagen terugbetalen.Wanneer de maatschappij een voucher of nieuwe vlucht aanbiedt, mag je dat altijd weigeren en kiezen voor een teruggave van de ticketprijs. Je kunt dat telefonisch, per e-mail of via een online invulformulier doen.
Schadevergoeding bij annulering vlucht
Omdat je vlucht geannuleerd is, kun je niet weg op het moment dat je dit gepland had. Daarom heb je recht op een schadevergoeding (zoals dat ook het geval is bij wijziging tijden en/of vertraging).
De hoogte van de vergoeding verschilt per vlucht en je kunt deze vergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij zelf.
- Tot en met 1.500 kilometer: € 250,-
- 1.500 kilometer of meer, binnen de EU: € 400,-
- 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400,-
- Meer dan 3.500 kilometer: € 600,-
We hebben het al eerder genoemd maar er zijn veel partijen zijn die Vlucht Claims services aanbieden voor geannuleerde vluchten. Zij houden dan een deel van je compensatie in als vergoeding voor hun diensten.
Geen vergoeding: wanneer er sprake is van overmacht
Helaas heb je geen recht op compensatie voor de vertraging, wijziging of annulering van je vlucht als er sprake is van ‘overmacht’.
Onder overmacht valt onder andere:
- Stakingen van derden, zoals luchthavenpersoneel*
- Slechte weersomstandigheden zoals sneeuw of extreme wind
- Medische noodlandingen
- Terrorisme
- Natuurrampen
*Stakingen van het eigen personeel vallen niet onder overmacht.
Belangrijk om verder nog te weten
- Je moet je schadeclaim indienen binnen 2 jaar. Doe je dat later. Dan vervalt je recht op compensatie.
- Als de luchtvaartmaatschappij weigert je te compenseren terwijl je daar wel recht op hebt dan zijn er nog andere stappen die je kunt nemen. Je kunt bijvoorbeeld het geld terug laten storten door je creditcardmaatschappij of het via de rechter spelen.
- Verder kun je nog een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij zien erop toe dat luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen nakomen, al kunnen ze je niet helpen je geld terug te krijgen.
Meer weten over je rechten als passagier? Kijk dan op de website van het Europees Consumenten Centrum.