Navigatie overslaan

Koffer kwijt of aangekomen met vertraging? Zo krijg je schadevergoeding!

Foto van auteur Eva de Jong door Eva de Jong||2.315 x gelezen

Yes! Het is zover, vakantie: je kunt je werk neerleggen en vliegt naar een mooie bestemming. Maar er is chaos en drukte op het vliegveld. En dan ben je ook nog je koffer kwijt, of hij komt aan met vertraging! Hoewel jij alles goed geregeld hebt, kan er nog een hoop misgaan. Wat een stress!

Mensen denken bij vergoeding van vakantieproblemen misschien vooral aan hun reisverzekering, maar vergeten dat ze ook geld kunnen terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. Hoe krijg je je schade vergoed? En hoe zorg je ervoor dat je je koffer weer terugkrijgt? In dit blog vertellen we je welke stappen je kunt nemen als je met dit soort problemen te maken hebt en op welke vergoeding(en) je recht hebt.

koffer kwijt of vertraging - koffer los op vliegveld
Foto door Michael Parzuchowski (Unsplash)

Koffer kwijt of vertraagd? Doe dit eerst!

Als je aankomt op je plek van bestemming en er is iets niet in orde met je bagage, dan moet je allereerst een PIR-formulier invullen om een klacht in te dienen. Met de bagagesticker op je vliegticket moet je bewijzen dat je bagage is ingecheckt (gooi dit dus nooit weg!).  De luchtvaartmaatschappij kan met dit formulier op zoek gaan naar je bagage als het verdwenen is. Is je koffer beschadigd? Dan kun je met dat formulier aangeven waar de schade precies zit.

Je kunt het formulier krijgen op de luchthaven en ter plekke invullen en inleveren. Heb je het formulier ingediend? Vraag dan om een bevestiging en maak een foto van het ingevulde formulier.

Schadevergoeding bagage

Als je koffer kwijt is, te laat aankomt, beschadigd is, kun je in sommige gevallen een vergoeding krijgen. Meestal is dit gedekt in een reisverzekering. Je kunt de schade ook verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Vertraagde bagage

Bij vertraagde bagage zit je vaak een paar dagen (in het ergste geval weken) zonder spullen. Dat betekent dat je zaken als nieuwe kleding, een tandenborstel en andere toiletartikelen moet kopen. Heel vervelend, maar gelukkig kun je de kosten daarvan (tot een bepaald maximumbedrag) vergoed krijgen. Je moet dan wel de bonnen bewaren, kopieën daarvan meesturen met de aanvraag voor de vergoeding plus een kopie van het PIR-formulier.

Verloren bagage

Krijg je bericht van de luchtvaartmaatschappij dat je koffers kwijt zijn, of heb je na 21 dagen je bagage nog steeds niet gekregen? Vraag dan een vergoeding aan voor zoekgeraakte bagage. Stuur altijd een kopie van het PIR-formulier mee. De maximale vergoeding is € 1300,-.

Beschadigde bagage

Krijg je je bagage beschadigd terug? Vraag dan binnen 7 dagen een schadevergoeding aan bij de luchtvaartmaatschappij. Ook hier geldt dat de maximale vergoeding € 1300,- is. In de aanvraag geef je de waarde door van je beschadigde spullen. Stuur ook een kopie mee van het PIR-formulier en foto's van de schade.

Schade claimen op reisverzekering of luchtvaartmaatschappij?

In het geval van vermiste of beschadigde is de maximale vergoeding die je van de luchtvaartmaatschappij kan krijgen € 1300,-. Als je dus bijvoorbeeld dure kleding en elektronica mee had, dekt dit bedrag niet de gehele schade. De vergoeding die je krijgt van je reisverzekering, ligt vaak hoger.

Kijk altijd goed in de polis van je reisverzekering of je recht hebt op een vergoeding, hoe hoog die is en hoe je dit aan kunt vragen.

Heb je geen reisverzekering? Dan zit er niks anders op dan de schade verhalen op de luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder als je via een pakketreis hebt geboekt.

Hoeveel geld krijg ik terug van de luchtvaartmaatschappij?

In de voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen wordt meestal het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal genoemd. Ook vind je hierin welke vergoedingen je per kilo bagage krijgt. Het gaat hierbij wel alleen om internationale vluchten tussen landen die meedoen aan het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal. Bijna alle landen ondertekenden dit verdrag, waaronder de landen van de Europese Unie.

Hoe vraag ik een schadevergoeding aan bij een luchtvaartmaatschappij?

Wanneer er gedoe is met je bagage, moet je eerst hiervan melding maken op het vliegveld met het PIR-formulier. Daarna kun je een aanvraag voor schadevergoeding indienen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen kan dat online. Als het schriftelijk moet, is het belangrijk om je brief aangetekend te versturen zodat je je aanvraag kunt bewijzen. Het is het makkelijkst om gebruik te maken van de voorbeeldbrieven van het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Wat kan ik doen als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug komt?

De kans is groot dat de luchtvaartmaatschappij je netjes compenseert bij een koffer kwijt of bij vertraging van je bagage. Gebeurt dit niet? Dan kun je contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zij hebben geen winstoogmerk en bemiddelen zodat jij en de luchtvaartmaatschappij tot een oplossing komen. Lukt dat niet? Dan geven ze advies over verdere juridische stappen die je kunt nemen.

Nieuwsbrief met handige financiële tips ontvangen?