Oeps! Na een avondje gezellig stappen heb je je telefoon kapot laten vallen.. Erg vervelend, maar hey: het gebeurt ons allemaal weleens. Van één van de lotgenoten kregen we de vraag: “Ben ik verzekerd voor de schade aan mijn iPhone 6s?’ We begrijpen dat je telefoon erg belangrijk voor je is, daarom hebben we de vier belangrijkste vragen én antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Heb jij een financiële vraag? Stel ‘m op Kandoor.nl. Onze persoonlijke gidsen helpen je op weg.

iphone schade verzekering

Wat valt er allemaal onder garantie?

Als je telefoon door jouw schuld kapot is gegaan, valt dit natuurlijk niet onder de garantie. Werkt je telefoon niet meer goed zonder dat je iets geks gedaan hebt? Europese richtlijnen geven aan dat de garantie op dit soort producten minimaal twee jaar is. Waarom? Omdat we in Europa vinden dat als je een product koopt, het ook goed moet werken. In ieder geval voor een bepaalde tijd. Je kunt dus gebruik maken van de garantie voor problemen die buiten jouw schuld vallen, bijvoorbeeld als je scherm plotseling niet meer reageert of als het microfoontje het begeven heeft. Neem dan contact op met de verkoper van je telefoon.

Heb je je telefoon korter dan 6 maanden geleden gekocht?
Dan gaat men er vanuit dat de fout al is ontstaan voor je de telefoon kocht. De verkoper is aansprakelijk en moet je dus helpen.

Heb je je telefoon 6 tot  24 maanden geleden gekocht?
Dan moet je aantonen dat je zelf niets kan doen aan de fout. Kan je dit? Ook dan is de verkoper aansprakelijk voor de mankementen aan je telefoon.

Dekt mijn gewone inboedelverzekering de schade?

Maar dan nu: wat als je wel zelf schuld hebt aan de schade? Toen smartphones net aan hun opmars begonnen, kreeg je vaak je geld terug via je inboedelverzekering. Nu iedereen een smartphone heeft, wordt het verzekeraars wat te gortig. Hierom beperken ze vaak de dekking. In veel gevallen wordt er bij val- en stootschade helemaal niet meer uitbetaald – waterschade of diefstal werden al niet vergoed. Het wordt steeds gebruikelijker dat verzekeraars om een eigen risico vragen. Als je een allrisk-verzekering hebt, kun je er in ieder geval zeker van zijn dat je telefoon voor val- en stootschade verzekerd is. Waterschade en diefstal wordt hier in de meeste gevallen ook mee gedekt. Bekijk eens op de website van je verzekeraar om te zien wat er wel en niet wordt gedekt in jouw geval.

Hoe zit dat dan met mijn reisverzekering?

Verlies je je telefoon op reis of laat je ‘m daar vallen? Grote kans dat je reisverzekeraar gewoon uitbetaalt. Het kan natuurlijk nooit kwaad om dit voor vertrek even bij je reisverzekeraar te checken. Een oude telefoon meenemen, bijvoorbeeld als je naar een bestemming met veel zakkenrollers gaat, voorkomt sowieso al een heleboel problemen.

Wil je zeker weten dat je schade vergoed krijgt? Sluit dan een aparte smartphoneverzekering af

Doordat de inboedelverzekering niet meer dekkend is, zijn er een heleboel verzekeringsmaatschappijen waar je specifieke smartphoneverzekeringen kunt afsluiten. Ook mobiele providers bieden deze verzekeringen aan. Bij het afsluiten van de verzekering zijn een aantal zaken van belang waar je op moet letten:

• De nieuwwaarde van je telefoon: hoe hoger de aanschafprijs, hoe duurder de verzekering.
• De risico’s die gedekt worden door de verzekering: niet alle verzekeraars dekken bijvoorbeeld waterschade of diefstal. Kijk ook goed of je hier behoefte aan hebt.
• Sluit de verzekering niet meteen af bij het kopen van je nieuwe telefoon: deze verzekeringen zijn vaak erg duur. Vraag om een folder en vergelijk thuis rustig de prijzen, dit kan veel geld schelen.

De prijzen van smartphoneverzekeringen lopen uiteen van vijf euro per maand tot twintig euro per maand.

Wij doen ons best om correcte en actuele informatie te geven. Ondanks constante zorg en aandacht is het mogelijk dat informatie die wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste of onvolledige informatie. Ook aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor een verkeerd gebruik of verkeerde interpretatie van de informatie in de blogs.

Hoi, wij zijn Kandoor, aangenaam!

En wij zijn er voor jou. Echt? Ja, echt.Kandoor is een maatschappelijk initiatiefvoor jouw financiële vragen

via onze 174 financiële gidsen

persoonlijk in onze online chat

vrijwillig, deskundig en onafhankelijk

Waarom? Omdat wij vindendat iedereen recht heeftop goede financiële kennis.

Blijf maandelijks op de hoogte van financiële ontwikkelingen en tips!
Uitschrijven kan op elk moment
Deel dit blog